Goedkopere Hybride Auto’s
Voltage heb je nodig om kracht te produceren met elektriciteit. In de jaren 50 hadden de autofabrikanten meer kracht nodig om de hoge compressie motoren te starten die in die tijd geïntroduceerd werden. Toen werd het voltage van zes naar twaalf gebracht, nu wordt het voltage weer omhoog gebracht naar 48-V.
De eerste reden waarom dit gedaan is, is omdat auto’s steeds meer componenten bezitten en daardoor steeds meer elektriciteit nodig hebben. Tegenwoordig kan een auto tot wel 150 elektrische motoren bezitten. De tweede reden waarom het voltage verhoogd is, is zodat ingenieurs met de extra spanning op nieuwe manieren het motorvermogen en de efficiëntie kunnen verhogen. Hierdoor kunnen hybrides goedkoper gemaakt worden. Indien u binnenkort een elektrische auto of plug-in hybride gaat gebruiken dan kan het raadzaam zijn een laadpas aan te schaffen. Kijk hier waar u uw auto kunt opladen en of u een laadpas nodig heeft.
Voordelen van 48-volt
De eerste auto die geïntroduceerd werd met 48-volt was de Audi SQ7. De auto is geen hybride maar de auto heeft een 48-volt gedreven compressor die extra lucht in de motor kan dwingen op het moment dat dit nodig is. Dit zorgt voor een snellere reactie dan een turbocharger, die wordt namelijk aangedreven door de uitlaatgassen van de auto. Ook heeft de auto een actieve 48-volt vering, ook dit verbetert de reactietijd waardoor sneller actie wordt ondernomen door de elektrische motoren die controleren hoe de auto beweegt in bochten.
Ook een handige feature van het gebruik van 48-volt is het herstarten van auto’s. Veel auto’s maken gebruik van stop-start technologie waar brandstof mee bespaard wordt. Om de auto weer te starten zodra de bestuurder klaar is om weer weg te gaan is een krachtige snel werkende starter nodig. Twaalf volt starters kunnen soms sputteren, helemaal wanneer ze zware dieselmotoren moeten starten.
Maar er zijn nog meer voordelen. Tijdens het remmen kan de starter fungeren als generator om de kinetische energie die dan vrij komt op te slaan, dit kunnen de huidige hybrides ook. Echter door het gebruik van lood-koolstof accu’s en 48-volt kunnen deze accu’s sneller opgeladen en ontladen worden. Ook kan de starter de 48-volt accu’s gebruiken om als aanvullende motor te fungeren om de auto te helpen bij het accelereren. Dit draagt zowel bij aan het comfort als aan de vermindering van de uitstoot. Daarnaast kan deze hulpmotor een auto waarschijnlijk op snelheid houden en daardoor is een kleinere motor nodig. Ook kan de hulpmotor wellicht in de toekomst extra koppel generen waardoor een kleinere versnellingsbak nodig is. Een kleinere motor en kleinere versnellingsbak zorgt voor minder gewicht en dit bespaart weer brandstof.
Hoe dit allemaal precies in zijn werk gaat zal binnenkort bekend gemaakt worden, maar er wordt verwacht dat de brandstofconsumptie ongeveer 10-12% lager zal zijn vergeleken met de meest zuinige auto’s in zijn klasse.
Add Comment