Bijtelling en subsidies
Het hoofddoel van autobelastingen en bijtellingen was het financieren van overheidsuitgaven. De laatste jaren zijn echter nevendoelstellingen, zoals de overgang naar het elektrische rijden, steeds belangrijker geworden. Met het subsidiëren van elektrisch rijden heeft de overheid getracht de transitie naar elektrisch rijden te stimuleren. Zowel op Europees, nationaal als lokaal bestuursniveau waren subsidies verkrijgbaar voor het bijvoorbeeld het plaatsen van laadpalen. Daarnaast is middels subsidies de prijs voor het opladen van een elektrische auto bij publieke laadpunten middels een laadpas verlaagd. Ook heeft de overheid de afgelopen jaren veel belastingvoordelen geïntroduceerd, bijvoorbeeld een verlaging van de BMP op elektrische auto’s, welke de transitie heeft versneld. Voor zakelijke rijders was met name de lage bijtelling een reden om over te stappen op een elektrische auto.
Bijtelling en elektrisch rijden in 2017
Het wetsvoorstel autobrief 2 is aangenomen door de eerste en tweede kamer en zal in werking treden op 1 januari 2017. (Op prinjesdag is het definitieve model ingegaan, lees hier meer over de recentste ontwikkelingen) De nieuwe wet leidt tot een eenvoudigere en meer gerichte stimulering. Volledig elektrische auto’s blijven in 2017 en 2018 hetzelfde bijtellingspercentage houden. Echter, in 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage tot maximaal €50.000 van de cataloguswaarde, daarboven betaalt u 22%, het dan geldende percentage voor alle niet volledig elektrische auto’s. Ook voor semi-elektrische auto’s zoals hybride en plug-in hybride auto’s wordt in 2017 het bijtellingspercentage per jaar verhoogd. Uiteindelijk zullen er in 2019 nog twee bijtellingscategorieën gelden, 4% bijtelling voor auto’s met 0 gram CO2 uitstoot en 22% voor auto’s met meer dan 1 gram CO2 uitstoot. Daarnaast wordt met ingang van 1 januari 2017 per jaar gekeken of een auto in aanmerking komt voor verlaagde bijtelling volgens de dan geldende percentages. Voor 1 januari 2017 is deze periode nog 60 maanden, dus als u nu een hybride of plug-in hybride auto aanschaft dan behoudt u het bijtellingspercentage van 15% de komende 5 jaar.
Ook het MRB percentage wordt in 2017 generiek verlaagd met 2% voor alle personenvoertuigen. Alleen voor zeer vervuilende voertuigen (fijnstofuitstoot meer dan 5 mg/km) geldt dit niet en deze voertuigen krijgen zelfs een toeslag in 2019. Ook verlaagt het kabinet de BPM tot 2020 met 12%, hierdoor wordt het budgettaire belang van de BPM minder.
Elektrische auto aanschaffen
Het kan voor u gunstig zijn voor 2017 een elektrische of semi-elektrische auto aan te schaffen. Zodat u bijvoorbeeld nog in de regeling van 2016 valt en daardoor nog 5 jaar 15% bijtelling blijft betalen over uw hybride of plug-in hybride. Als u uw elektrische auto wilt opladen kan dit bij drie verschillende laadpalen. Een oplaadpaal bij u thuis, u kunt een laadpaal aanschaffen op uw eigen grond en daarvoor heeft u dan geen laadpas nodig. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van publieke laadpalen, hiervoor heeft u bijna altijd wel een laadpas nodig. Er komen ook steeds meer snellaadpalen. Bij deze snellaadpalen is het mogelijk om uw auto in ongeveer 30 minuten op te laden, hier heeft u ook een laadpas bij nodig. Thuis kan het laden soms wel 8-10 uur duren en bij een publiek laadpunt is dit vaak 4 uur.
Add Comment