Kan je volledig elektrisch op wintersport?

UW SELECTIE AANPASSEN

Auto:
Auto snelladen:
Nee
Mobility Mix:
Nee
Laden buiten NL:
Nee
Gegevens wijzigen

SELECTEER ELEKTRISCHE AUTO

Eenvoudig online laadpassen vergelijken. Selecteer het merk en model auto dat u wilt gaan opladen en bekijk welke laadpas de goedkoopste optie voor u is.

SNELLADEN

De gekozen auto kan worden opgeladen middels snelladen. Wil je een laadpas waarmee je ook kunt snelladen? Hoe vaak per jaar verwacht je te gaan snelladen?

Wilt u uw auto snelladen?

TOELICHTING

Hoeveel kilometer wil je per jaar elektrisch gaan rijden (inschatting)? Let op, een plug-in hybride rijdt ook een deel niet-elektrisch kilometers.

AANTAL ELEKTRISCHE KILOMETERS

KM

MOBILITY MIX

Dient de laadpas geschikt te zijn voor Mobility Mix?

AANTAL ELEKTRISCHE KILOMETERS


BUITENLAND

Alle laadpassen zijn bruikbaar in Nederland. Wil je ook in het buitenland kunnen laden?

AANTAL ELEKTRISCHE KILOMETERS


Gebruik

Leverancier

 

U heeft een volledig elektrische auto aangeschaft of bent van plan een volledig elektrische auto te gaan kopen en u vraagt zich af of u wel met deze auto op wintersport kunt. In dit artikel bespreken we twee volledig elektrische auto's en kijken we of u hiermee op wintersport naar Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland kan.  

 

 

Vergelijking actieradius

We zullen voor dit artikel auto’s gebruiken die nu te koop zijn op de Nederlandse markt. Later zullen we een vervolg op dit artikel schrijven met de elektrische auto’s die dan nieuw op de markt zijn. In dit artikel gaan we de Volkswagen e-Up! (vanaf €25.925), actieradius 160 km vergelijken met de Tesla Model S (€79.200), actieradius 502 km. Dit is de duurste en de goedkoopste elektrische auto beschikbaar in Nederland. De actieradius van een Volkswagen is 160 kilometer en die van de tesla is 502 kilometer. Dit is uiteraard onder ideale omstandigheden, en dit zal dan ook niet vaak gehaald worden. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de snelheid die u rijdt, de buitentemperatuur, of u uw airco of verwarming aan heeft en nog veel andere criteria. Daarom gaan we in dit artikel van 65% actieradius uit. Dit komt neer op een actieradius van ongeveer 325 voor de Tesla en op een actieradius van 105 voor de Volkswagen. Dit is uiteraard bij een volledig opgeladen accu. Daarnaast heeft u ook een laadpas nodig die kan laden in het buitenland. In ons filter kunt u vergelijken welke pas het voordeligst is voor uw situatie. 

 

 

Wintersport vakantie in Oostenrijk

Op wintersportvakantie in Oostenrijk met een volledig elektrische auto is mogelijk. Echter, er zijn voornamelijk laadpalen in het zuiden van Oostenrijk, dus wanneer u in een ander gebied zit dan zal uw accu opladen lastiger worden.

 

Oostenrijk laadpalen wintersportvakantie

 

Stel u wilt op wintersport naar Tirol in Oostenrijk met de Tesla, en u heeft een volle accu. Deze reis is ongeveer 990 kilometer. Als u 990 deelt door de actieradius (325) dan komt u uit op 3,05. U moet dus 3 keer uw auto opladen om uw wintersportbestemming te bereiken, dit omdat u met een volle accu vertrok. U komt waarschijnlijk met nagenoeg een volle accu aan op bestemming.

 

Stel u wilt op wintersport naar Tirol in Oostenrijk met de Volkswagen, en u heeft een volle accu. Deze reis is ongeveer 990 kilometer. Als u 990 deelt door de actieradius (105) dan komt u uit op 9,42. U moet dus 9 keer uw auto opladen om uw wintersportbestemming te bereiken. En dan komt u aan met een half volle accu. 

 

 

Wintersport in Zwitserland.

Wintersport in Zwitserland met de elektrische auto is mogelijk indien u niet naar het zuidelijke en  zuidoostelijke deel gaat. Hier zijn namelijk geen of nauwelijks oplaadpunten. Of u dient uw auto op te laden in een andere plaats zodat u toch meer zuidelijk kunt.

 

Zwitserland laadpalen wintersportvakantie

 

Stel u gaat op wintersport naar Berner Oberland in Zwitserland met de Tesla, en u heeft een volle accu. Deze reis is ongeveer 885 kilometer. Als u 885 deelt door de actieradius (325) dan komt u uit op 2,7. U moet dus 2 keer uw auto opladen om uw vakantiebestemming te bereiken.

 

Stel u gaat op wintersport vakantie naar Berner Oberland in Zwitserland met de Volkswagen en u heeft een volle accu. Deze reis is ongeveer 885 kilometer. Als u 885 deelt door de actieradius (105) dan komt u uit op 8,4. U moet dus 8 keer uw auto opladen om uw vakantiebestemming te bereiken. 

 

 

Wintersportvakantie in Duitsland

In Duitsland is het aantal laadpunten zeer toereikend en u kunt dus ook gerust hier op wintersportvakantie gaan. Het is wel verstandig om er rekening mee te houden dat bepaalde laadpunten langs bijvoorbeeld de snelweg veel in gebruik zullen zijn tijdens de wintersportperiode. U kunt op ons openbaar laden tabblad kijken of een laadpaal vrij is.

 

duitsland laadpalen wintersportvakantie

 

Stel u gaat op wintersport naar Winterberg in Duitsland met de Tesla, en u heeft een volle accu. Deze reis is ongeveer 350 kilometer. U zult dus onderweg 1x uw accu moeten opladen maar dan komt u wel met een relatief volle accu aan op bestemming.

 

Stel u gaat op wintersport naar Winterberg in Duitsland met de Volkswagen, en u heeft een volle accu. Deze reis is ongeveer 350 kilometer. Als u 350 deelt door de actieradius (105) dan komt u uit op 2,9. U zult dus uw auto 3 keer moeten opladen om in Winterberg te komen met de elektrische auto. 

 

 

Wintersportvakantie in Frankrijk

Een wintersportvakantie in Frankrijk met uw elektrische auto is niet aan te raden. Het aantal elektrische laadpunten in Frankrijk is zeer laag. U kunt wintersporten als u dicht bij de grens blijft of uw reis door Duitsland en Zwitsersland maakt. 

 

frankrijk laadpalen wintersportvakantie

 

Stel u gaat op wintersport naar Portes du Soleil in Frankrijk met de Tesla, en u heeft een volle accu. Deze reis is ongeveer 960 kilometer. Als u 960 deelt door de actieradius (325) dan komt u uit op 2,9 keer laden. U zult dus uw auto 2 tot 3 keer moeten opladen om in Portes du Soleil te komen met de elektrische auto.

 

Stel u gaat op wintersport naar Portes du Soleil in Frankrijk met de Volkswagen, en u heeft een volle accu. Deze reis is ongeveer 960 kilometer. Als u 960 deelt door de actieradius (105) dan komt u uit op 9,1 keer laden. U zult dus uw auto 9 keer moeten opladen om uw wintersportbestemming te bereiken en u heeft dan nog ongeveer 90 km over in de accu.  

 

Snelladen

Wanneer u op vakantie gaat dan wilt u niet te veel tijd kwijt zijn aan het opladen van uw autoaccu. Het opladen van uw auto bij een snellaadpunt kost ongeveer één uur. Echter bij een normaal laadpunt kan dit wel 6-8 uur duren. Het aantal laadpunten is erg laag in Europa, alleen Nederland en een deel van Duitsland beschikken over deze soort laadpunten. Ook dit is natuurlijk belangrijk wanneer u op wintersportvakantie gaat. Hier kunt u zien hoeveel Kw een oplaadpunt kan leveren en u kunt zelf uw route uitstippelen zodat u zo veel mogelijk tijd bespaart. Als u meer wilt lezen over snelladen dan kan dat hier.

 

 

Conclusie

Wanneer u op wintersportvakantie wilt met de elektrische auto dan is dit goed mogelijk indien u genoeg tijd heeft en uw reis goed plant. Wanneer u dit niet doet kunt u in moeilijkheden komen met het opladen van uw auto-accu. Let er wel op dat er dagelijks laadpalen bij komen en wanneer deze niet gemeld worden zullen deze niet opgenomen worden in het filter. Zodra de palen gemeld worden, worden ze opgenomen in het filter. Kortom: wilt u fatsoenlijk om wintersport vakantie dan is het noodzakelijk dat er meer snellaadpunten worden aangelegd of dat de actieradius sterk verhoogd wordt. Op dit moment kost met de elektrische auto op wintersport vakantie nog (te) veel tijd en moeite.

 

 

 

10 October, 2016 | Admin
Loading

Add Comment